Tematikus foglalkozások a környezetismeret, természetismeret és biológiai ismeretek jegyében a Debreceni Állatkertben:

 

Foglalkozásaink a Nemzeti Alaptanterv és az Óvodai nevelés országos alapprogramjának követelményeihez igazodnak, azokat kiegészítve, illetve a könnyebb megértéshez hozzájárulva közvetlen szemléltetõként, állatokkal együttmûködve.

A csoportok a választott témákban kidolgozott állatkerti foglalkozásokon vehetnek részt szakképzett zoopedagógus vezetéssel és sajátíthatnak el komoly ismeretanyagot a kooperatív-interaktív tanulási technikákra építve.

 

Ajánlataink:

 

Óvodások számára

·         Mesébõl elõlépõ állataink

     Hogyan élnek a természetben? Mit szeretnek, mi jellemzi õket?

    Hogyan készülnek az állatok a télre? 

     Menni vagy maradni? Téli álom vagy gyûjtögetés?

    Kölykök és fiókák 

     Mivel telnek a kicsinyek hétköznapjai? Mivel játszanak, hogyan és mit tanulnak? Hogyan gondoskodnak róluk a felnõttek?

    Látom, hallom, tapintom – Érzékelõ túra az állatkertben

     Hogyan látnak az állatok?  Miért hallatják hangjukat? Melyik állat milyen hangot ad ki? Mi a szerepe az állatok életében a szagoknak és a tapintásnak?

    Izgõ-mozgó állatvilág – Az állatok mozgásának megfigyelése

     Mivel és hogyan mozognak az állatok?

    „Terülj, terülj asztalkám”, avagy mit esznek az állatkert lakói

     Mit, mennyit és hogyan kapnak enni az állatok?

    Háziállataink közelrõl – Állatok a házkörül

     Háziállat, vadállat. A háziállatok haszna. Etetésük, gondozásuk.

    Szõrõs, tollas, pikkelyes – az állatok „ruhájának” megfigyelése

     Miért más a színezetük és a mintázatuk? Mikor és miért öltenek új ruhát? Mit üzennek külsejükkel egymásnak az állatok?

    Tollas társaink – a madarak

     Mirõl ismerjük fel õket? Mivel táplálkoznak? Hogyan udvarolnak?

     Hogyan nevelik fiókáikat?

    Téli madáretetés és madárvédelem

     Odúk és etetõk – kik és mire használják?

     Milyen madarakról gondoskodhatunk télen? Mikor és mivel etethetjük madarainkat?

    Szõrös, négylábú barátaink az emlõsök

     Mirõl ismerjük fel õket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik kicsinyeiket?

 

NyomoZOO – Kalandos nap az állatkertben

A program 9 órától 15 óráig valósul meg az állatkert területén. Délelõtt és délután együtt nyomozunk az állatkerti állatok életének titkait kutatva ezt követõen közösen alkotunk természetes anyagokból.

 

Az elvarázsolt erdõ titkai - Állatkerti „erdei óvoda”

Mirõl mesélnek az állatkert lakói?

A program szorgalmi idõszakban (szeptember 1. és június 15. között) 9 órától 15 óráig valósul meg az állatkert területén. Az itt töltött napok számát a programon résztvevõ csoportok határozzák meg.  Délelõtt és délután együtt ismerjük meg az elvarázsolt erdõ lakóinak titkait, ezt követõen közösen alkotunk természetes anyagokból. A foglalkozások a csoporttal érkezõ pedagógusokkal együtt kapnak megvalósulást.

 

Alsó tagozatosok számára

    Idõ és ritmus a természetben (Évszakok és napszakok)

     Hogyan alkalmazkodnak az évszakok és napszakok változásához az állatok?

    Bemutatkoznak az emlõsök

     Mirõl ismerjük fel õket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik kicsinyeiket?

    Hazánk élõvilága: - Magyarország madarai és védelmük

Mirõl ismerjük fel õket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik fiókáikat?

·         Odúk és etetõk – kik és mire használják?

Milyen madarakról gondoskodhatunk télen?

Mikor és mivel etethetjük madarainkat?

·         Állatok vízben és vízparton

Mirõl ismerjük fel õket? Mivel táplálkoznak? Mit kell tudni róluk?

·         Halak és hüllõk

Mirõl ismerjük fel õket? Mivel táplálkoznak? Mit kell tudni róluk?

    Hogyan gondozzuk és szeressük kedvenc állatainkat?

     Állatok otthoni tartásának feltételei. Kisállatok elhelyezése, gondozása. A felelõs állattartás szabályai.

    Állatok a ház körül

     Háziállat, vadállat. A háziállatok haszna. Etetésük, gondozásuk.

    Vadon élõ állatok

     Fejezetek az állatok életébõl:

- Mivel táplálkoznak az állatok?

Az állatkerti konyha titkai - Mit, mennyit és hogyan kapnak enni az állatok?

- Kölykök és fiókák

Mivel telnek a kicsinyek hétköznapjai? Hogyan gondoskodnak róluk a szüleik?

                       - Mi védi az állatok testét?

                          Miért más a színezetük és a mintázatuk? Mikor és miért öltenek új ruhát? Mit üzennek külsejükkel egymásnak az állatok?

                      - Hogyan mozognak az állatok?

                         Evezve, ugrálva, futva, lopakodva, repülve vagy az ágak közt lengve közlekedõ állatok.

                      - Az ember hatása az állatok életére – Állatok végveszélyben

                      - Hogyan viselkednek az állatok?

                        (játék, tanulás, aktivitás, utódgondozás, vonulás, téli álom)

    Színek és formák a természetben - A testfelépítés és a kültakaró megfigyelése, rajzolása

    Tájékozódás a térképen – Játékos tájékozódási feladványok az állatkerti kifutók között

 

A foglalkozások tematikája megbeszélés szerint történik, egyénileg is megszabható.

A foglalkozásokra legalább egy héttel a látogatást megelõzõen az idõpontot és a választott témát a zoopedagógussal egyeztetni kell.

Elérhetõségek:

zooped@zoodebrecen.hu

+36303555370

 

„Jeles napok” az Állatkertben

Különbözõ környezetvédelmi jeles napokra épülve tematikus foglalkozás igényelhetõ az adott jeles nap hetén. A foglalkozás idõtartama 1 óra, mely igény szerint bõvíthetõ.

 

Március 22. - Víz világnapja

Április 22. - Föld napja          

Május 10. - Madarak és fák napja

Június 5. - Környezetvédelmi világnap

Szeptember 19. – Nemzetközi vörös macskamedve nap

Október 4. - Állatok világnapja

 

Az érdeklõdõket zoopedagógus által összeállított programok várják. Akadályversenyeket, feladatlapos vetélkedõket igény szerint, akár az iskola valamennyi tanulója számára módunkban áll szervezni.

 

Szünidei délelõtt az állatkertben

Az õszi és a tavaszi szünetben érdekes foglalkozásokra várjuk az állatkerti kalandokra vágyó gyerekeket. Hétfõtõl péntekig 9 órától 12 óráig minden nap más, állati és növényi tematikára épülõ programok, kézmûves foglalkozások, kvízek, vetélkedõk és különleges feladványok fogadják az érkezõket.

 

Zoológiai szaktábor

Különleges élményben lehet része a jelentkezõknek, hiszen megismerhetik az állatkert életének számtalan titkát, beleshetnek a kulisszák mögé és testközelbõl tanulmányozhatják az állatok viselkedését. Megismerhetik gyakorlati példákon keresztül a nemzetközi védelem alatt álló fajok mentési programját, takarmányozással kapcsolatos ismereteket szerezhetnek. Természetismereti játékok és kézmûves foglalkozások egészítik ki a programokat.

 

 

 

 

Felsõ tagozatosok számára

Tematikus foglalkozások:

    Hazai tájak élõvilága:

Magyarország madarai és madárvédelem

Mirõl ismerjük fel õket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik fiókáikat?

Odúk és etetõk – kik és mire használják?

Milyen madarakról gondoskodhatunk télen? Mikor és mivel etethetjük madarainkat?

    Hogyan gondozzuk és szeressük kedvenc állatainkat?

Akváriumok és terráriumok lakói

Madarak a kalitkában

Állatok otthoni tartásának feltételei. Kisállatok elhelyezése, gondozása. A felelõs állattartás szabályai.

 

    Távoli tájak élõvilága:

A trópusok élõvilága

Képzeletbeli dzsungeltúránkon megismerkedünk az esõerdõk jellemzõivel, élõvilágával. Sétánk során találkozunk többek között: kétujjú lajhárral, kapucinus majommal, dél-amerikai tapírral, gyûrûsfarkú makival és fehérkezû gibbonnal.

A szavannák életközössége

Az afrikai szavannák jellemzõi, növény és állatvilága. A nílusi vízilovak, az oroszlánok, a zsiráfok és az antilopok hazájának titkait kutatjuk sétánk során.

 

    Barangolás az állatvilágban:

- Ázsia állatvilága

- Afrika vadvilága

- Közép- és Dél-Amerikában élõ állatok

- Ausztrália különleges állatai

 

    Állatok végveszélyben

-Veszélyeztetett állatok világszerte – Az ember hatása a bioszférára

 

    Rendszerezés:

A világ összetett szemmel – A rovarok

A vizek lakói – A halak élõvilága

Pajzsok, páncélok, pikkelyek – A hüllõk világa

A levegõ urai – A madarak

Az emlõsök osztálya

 

    Táplálkozás és zsákmányszerzés

Mit, mennyit és hogyan kapnak enni az állatok?

 

    Az állatok és mi:

- Hogyan mozognak az állatok?

Evezve, ugrálva, futva, lopakodva, repülve vagy az ágak közt lengve közlekedõ állatok.

- Változatos kültakaróban

Miért más a színezetük és a mintázatuk? Mikor és miért öltenek új ruhát? Mit üzennek külsejükkel egymásnak az állatok?

- Hogyan tájékozódnak az állatok?

Hogyan jutnak el a vándorló madarak melegebb éghajlatra és hogyan találnak vissza? Hogy találják meg a vizet a sivatag lakói?

- Kölykök és fiókák hétköznapjai

Mivel telnek a kicsinyek hétköznapjai? Mivel játszanak, hogyan és mit tanulnak? Hogyan gondoskodnak róluk a felnõttek?

    Színek és formák a természetben - A testfelépítés és a kültakaró megfigyelése, rajzolása

    Bemutatjuk kedvenc állatkerti állatunkat – Leírás készítése állatokról

 

A foglalkozások tematikája megbeszélés szerint történik, egyénileg is megszabható.

A foglalkozásokra legalább egy héttel a látogatást megelõzõen az idõpontot és a választott témát a zoopedagógussal egyeztetni kell.

Elérhetõségek:

zooped@zoodebrecen.hu

+36303555370

 

„Jeles napok” az Állatkertben

 

Március 22. Víz világnapja

Április 22. Föld napja          

Május 10. Madarak és fák napja

Június 5. Környezetvédelmi világnap

Szeptember 19. – Nemzetközi vörös macskamedve nap

Október 4. - Állatok világnapja

 

Az érdeklõdõket zoopedagógus által összeállított programok várják. Akadályversenyeket, feladatlapos vetélkedõket igény szerint, akár az iskola valamennyi tanulója számára módunkban áll szervezni.

 

 

Szünidei délután az állatkertben

Az õszi és a tavaszi szünetben érdekes foglalkozásokra várják az állatkerti kalandokra vágyó gyerekeket. Hétfõtõl péntekig 13 órától 16 óráig minden nap más, állati és növényi tematikára épülõ programok, kézmûves foglalkozások, kvízek, vetélkedõk és különleges feladványok fogadják az érkezõket.

 

Zoológiai szaktábor

Különleges élményben lehet része a jelentkezõknek, hiszen megismerhetik az állatkert életének számtalan titkát, beleshetnek a kulisszák mögé és testközelbõl tanulmányozhatják az állatok viselkedését. Megismerhetik gyakorlati példákon keresztül a nemzetközi védelem alatt álló fajok mentési programját, takarmányozással kapcsolatos ismereteket szerezhetnek. Természetismereti játékok és kézmûves foglalkozások egészítik ki a programokat.

 

 

Középiskolások számára:

·         Udvarlás, párválasztás

- Párválasztás: - a vizuális és a kémiai jelzések szerepe a párválasztásban

- A nászviselkedés mikéntje és jelentõsége

 

·         Táplálkozás, zsákmányszerzés

- Felismerés, felderítés, megközelítés, birtokbavétel

- Élõhely – a táplálék mennyisége és eloszlása; testnagyság – a territórium mérete – társas szervezõdés

-  Az optimális revírnagyság (energiaszükséglet, energia ráfordítás, pihenõ idõ)

 

·         Menekülés, védekezés, behódolás és álcázás

-          Támadás és agresszió

-          Harc: - a létért; a zsákmány megszerzéséért; a nõstények birtoklásáért; a territórium védelméért; dominancia harc a csoporton belül

- Az állatok harci „fegyvertára”

- Védekezés (búvó, - és lakóhely készítés)

- Mimikri: - A kültakaró adaptációja (kontúrfeloldás)

 

·         Ökológia és alkalmazkodás

- Kültakaró

- Testfelépítés

- Táplálékkeresés

- Csapatképzõdés

- A vetélytársak leküzdése

- Mutáció – földrajzi izoláció – szelekció

- Magatartás

 

·         Csoportban vagy magányosan?

- A magatartás mozgatói

- Magányosan élõk

- Csoportosan élõk

- Tartósan együtt élõk (csapatok, seregek, rajok, csordák, falkák, hordák)

- Szociális kapcsolat, rangsor, dominanciaviszony kialakulása

 

·         Kommunikáció

- Mirõl és hogyan tájékoztatják egymást az állatok?

- A jelzések kialakulása, ökológiája és evolúciója, változatai

- A jelzések kémiája (feromonok) riasztás és csalogatás

- Élénk színbe bújva (tetszelgés, fenyegetés)

- A mikrobiotóp és a jelzések adásidejének megválasztása

Barangolás az ösztön körül

 

·         Etológia

- az ivadékgondozásban; a mozgásban; a fajtársak felismerésében; a táplálékszerzésben

- Miért játszanak az állatok? Az állatok is tanulnak?

- Alkalmazkodás a környezethez

- Imprinting

- Játékosan tanulni

-  A feltételes reflex és az állatkerti trénineg

- A tanult magatartás jellemzõi

- A felnõtt viselkedéskészlet elemeinek begyakorlása

- Az alkalmazkodás megtanulása, a csoport összehangolódása

- A rangsorban elfoglalt hely kialakulása

- Szociális tanulás

A foglalkozások tematikája megbeszélés szerint történik, egyénileg is megszabható.

A foglalkozásokra legalább egy héttel a látogatást megelõzõen az idõpontot és a választott témát a zoopedagógussal egyeztetni kell.

Elérhetõségek:

zooped@zoodebrecen.hu

+36303555370

 

Oroszlán