A természetismeret oktatását valamint a természet- és környezetvédelemi nevelést segítő tematikus foglalkozások a Debreceni  Állatkertben
Foglalkozásaink az Óvodai nevelés országos alapprogramjának követelményekhez igazodnak.
A csoportok a választott témákban kidolgozott állatkerti foglalkozásokon vehetnek részt zoopedagógus vezetéssel és sajátíthatnak el komoly ismeretanyagot játszva, a kooperatív-interaktív tanulási technikákra építve.
Útközben ahol lehet etetünk, ahol lehet simogatunk.


Ajánlataink:

Óvodások számára


•    Micimackó, Szimba, Julien és társaik - Meséből előlépő állataink
     Hogyan élnek a természetben? Mit szeretnek, mi jellemzi őket?
•    Hogyan készülnek az állatok a télre?  
     Menni vagy maradni? Téli álom vagy gyűjtögetés?
•    Kölykök és fiókák  
     Mivel telnek a kicsinyek hétköznapjai? Mivel játszanak, hogyan és mit tanulnak? Hogyan gondoskodnak róluk a felnőttek?
•    Látom, hallom, tapintom – Érzékelő túra az állatkertben
     Hogyan látnak az állatok?  Miért hallatják hangjukat? Melyik állat milyen hangot ad ki? Mi a szerepe az állatok életében a szagoknak és a tapintásnak?
•    Izgő-mozgó állatvilág – Az állatok mozgásának megfigyelése
     Mivel és hogyan mozognak az állatok?
•    „Terülj, terülj asztalkám”, avagy mit esznek az állatkert lakói
     Mit, mennyit és hogyan kapnak enni az állatok?
•    Háziállataink közelről – Állatok a házkörül 
     Háziállat, vadállat. A háziállatok haszna. Etetésük, gondozásuk.

•    Szőrős, tollas, pikkelyes – az állatok „ruhájának” megfigyelése
     Miért más a színezetük és a mintázatuk? Mikor és miért öltenek új ruhát? Mit üzennek külsejükkel egymásnak az állatok?
•    Tollas társaink – a madarak
     Miről ismerjük fel őket? Mivel táplálkoznak? Hogyan udvarolnak?
     Hogyan nevelik fiókáikat?
•    Téli madáretetés és madárvédelem 
     Odúk és etetők – kik és mire használják ?
     Milyen madarakról gondoskodhatunk télen? Mikor és mivel etethetjük madarainkat?
•    Szőrös, négylábú barátaink az emlősök
     Miről ismerjük fel őket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik kicsinyeiket?


Sün Alfréd nyomoz – Kalandos nap az állatkertben

A program 9 órától 15 óráig valósul meg az állatkert területén. Délelőtt és délután együtt nyomozunk az állatkerti állatok életének titkait kutatva ezt követően közösen alkotunk természetes anyagokból.
Útközben ahol lehet etetünk, ahol lehet simogatunk.


Az elvarázsolt erdő titkai - Állatkerti tábor óvodásoknak

Miről mesélnek az állatkert lakói?
A program 9 órától 15 óráig valósul meg az állatkert területén. Az itt töltött napok számát a programon résztvevő csoportok határozzák meg.  Délelőtt és délután együtt ismerjük meg az elvarázsolt erdő lakóinak titkait, ezt követően közösen alkotunk természetes anyagokból.
Útközben, ahol lehet etetünk, ahol lehet simogatunk.

 

 

Alsó tagozatosok számára


•    Idő és ritmus a természetben (Évszakok és napszakok) Alkalmazkodás a változásokhoz
     Hogyan alkalmazkodnak az évszakok és napszakok változásához az állatok?
•    Bemutatkoznak az emlősök
     Miről ismerjük fel őket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik kicsinyeiket?
•    Hazánk élővilága: - Magyarország madarai és védelmük
                                Miről ismerjük fel őket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik fiókáikat?
                                Odúk és etetők – kik és mire használják ?
                                Milyen madarakról gondoskodhatunk télen? Mikor és mivel etethetjük madarainkat?
                             - Állatok vízben és vízparton
                                Miről ismerjük fel őket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik kicsinyeiket?
                             - Halak és hüllők
                               Miről ismerjük fel őket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik kicsinyeiket?

•    Hogyan gondozzuk és szeressük kedvenc állatainkat?
     Állatok otthoni tartásának feltételei. Kisállatok elhelyezése, gondozása. A felelős állattartás szabályai.
•    Állatok a ház körül
     Háziállat, vadállat. A háziállatok haszna. Etetésük, gondozásuk.
•    Vadon élő állatok
•    Fejezetek az állatok életéből:
                        - Mivel táplálkoznak az állatok? Az állatkerti konyha titkai
                           Mit, mennyit és hogyan kapnak enni az állatok?
                       - Kölykök és fiókák
                          Mivel telnek a kicsinyek hétköznapjai? Mivel játszanak,  hogyan és mit tanulnak? Hogyan gondoskodnak róluk a felnőttek?
                       - Mi védi az állatok testét?
                          Miért más a színezetük és a mintázatuk? Mikor és miért öltenek új ruhát? Mit üzennek külsejükkel egymásnak az állatok?
                      - Hogyan mozognak az állatok?
                         Evezve, ugrálva, futva, lopakodva, repülve vagy az ágak közt lengve közlekedő állatok.
                      - Mivel táplálkoznak az állatok?
                      - Az ember hatása az állatok életére – Állatok végveszélyben
                      - Hogyan viselkednek az állatok?
                        (játék, tanulás, aktivitás, utódgondozás, vonulás, téli álom)

•    Színek és formák a természetben - A testfelépítés és a kültakaró megfigyelése, rajzolása
•    Tájékozódás a térképen – Játékos tájékozódási feladványok az állatkerti kifutók között
•    Megmérlek, megszámollak! – Tervezzünk együtt állatkertet, avagy matematika az állatkertben
•    Mesehősök kerestetnek – Együtt írunk állatkerti igazmeséket


Természetesen kérhető foglalkozás olyan témában is, amely az előzőekben nem szerepel.
Kérjük a kollégákat, legalább egy héttel a látogatást megelőzően egyeztessék az időpontot és a választott témát a zoopedagógussal.



Zoológiai vetélkedő

Általános iskolák által hirdetett tanulmányi versenyek állatkerti feladatainak megszerkesztésében is segítünk. Feladataink ismeretanyaga kapcsolódik az iskolai tananyaghoz és segíti a résztvevők önálló ismeretszerzését.




„Jeles napok” az Állatkertben

Március 22. Víz világnapja
Április 22. Föld napja           
Május 10. Madarak és fák napja
Június 5. Környezetvédelmi világnap
Október 4. Állatok világnapja 

Az érdeklődőket zoopedagógus által összeállított programok várják (Akadályversenyeket, feladatlapos vetélkedőket igény szerint, akár az iskola valamennyi tanulója számára tudunk szervezni.)

Szünidei délelőtt az állatkertben

Az őszi és a tavaszi szünetben érdekes foglalkozásokra várjuk az állatkerti kalandokra vágyó gyerekeket. Hétfőtől péntekig 9 órától 12 óráig minden nap más program fogadja az érkezőket.

Nyári zoo-tábor

Különleges élményben lehet része a jelentkezőknek hiszen megismerhetik az állatkert életének számtalan titkát, beleshetnek a kulisszák mögé és testközelből tanulmányozhatják az állatok viselkedését. Megismerhetik gyakorlati példákon keresztül a nemzetközi védelem alatt álló fajok mentési programját, takarmányozással kapcsolatos ismereteket szerezhetnek. Természetismereti játékok és kézműves foglalkozások egészítik ki a programokat.

 

Felső tagozatosok számára


Tematikus foglalkozások:

•    Hazai tájak élővilága: - Magyarország madarai és védelmük
Miről ismerjük fel őket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik fiókáikat?
Odúk és etetők – kik és mire használják ?
Milyen madarakról gondoskodhatunk télen? Mikor és mivel etethetjük madarainkat?

•    Hogyan gondozzuk és szeressük kedvenc állatainkat?
-    Akváriumok és terráriumok lakói
-  Madarak a kalitkában
Állatok otthoni tartásának feltételei. Kisállatok elhelyezése, gondozása. A felelős állattartás szabályai.


•    Távoli tájak élővilága: - A trópusok élővilága
Képzeletbeli dzsungeltúránkon megismerkedünk az esőerdők jellemzőivel, élővilágával. Sétánk során találkozunk többek között: kétujjú lajhárral, kapucinus majommal, dél-amerikai tapírral, gyűrűsfarkú makival és fehérkezű gibbonnal.
•                                           - A szavannák életközössége
Az afrikai szavannák jellemzői, növény és állatvilága. A nílusi vízilovak, az oroszlánok, a zsiráfok, az antilopok és a zebrák hazájának titkait kutatjuk sétánk során.

•    Barangolás az állatvilágban: - Ázsia állatvilága
Az észak-kínai leopárd, a kis panda, a szibériai tigris, az örvös medve és a fehérkezű gibbon  élőhelyét és az

•                                                     - Afrika vadvilága

•                                                     - Közép- és Dél-Amerikában élő állatok

•                                                     - Ausztrália különleges állatai

•    Állatok végveszélyben - Veszélyeztetett állatok világszerte –Az ember hatása a bioszférára

•    Rendszerezés: - A világ összetett szemmel – A rovarok
Miről ismerjük fel őket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik kicsinyeiket?

•                             - Pajzsok, páncélok, pikkelyek – A hüllők világa
Miről ismerjük fel őket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik kicsinyeiket?
•                             - A levegő urai – A madarak
Miről ismerjük fel őket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik fiókáikat?
•                             - Az emlősök osztálya
Miről ismerjük fel őket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik kicsinyeiket?

•    Táplálkozás és zsákmányszerzés
Mit, mennyit és hogyan kapnak enni az állatok?

•    Az állatok és mi: - Hogyan mozognak az állatok?
Evezve, ugrálva, futva, lopakodva, repülve vagy az ágak közt lengve közlekedő állatok.

•                                 - Változatos kültakaróban
Miért más a színezetük és a mintázatuk? Mikor és miért öltenek új ruhát? Mit üzennek külsejükkel egymásnak az állatok?

•    Az állatok és mi: - Hogyan tájékozódnak az állatok?

•    Az állatok és mi: - Kölykök és fiókák hétköznapjai
Mivel telnek a kicsinyek hétköznapjai? Mivel játszanak,  hogyan és mit tanulnak? Hogyan gondoskodnak róluk a felnőttek?

•    Színek és formák a természetben - A testfelépítés és a kültakaró megfigyelése, rajzolása
•    Megmérlek, megszámollak! Terület és kerület az állatkertben
Tervezzünk együtt állatkertet, avagy matematika az állatkertben
•    Mesehősök kerestetnek – Együtt írunk állatkerti igazmeséket
•    Bemutatjuk kedvenc állatkerti állatunkat – Leírás készítése állatokról


Természetesen kérhető foglalkozás olyan témában is, amely az előzőekben nem szerepel.
Kérjük a kollégákat, legalább egy héttel a látogatást megelőzően egyeztessék az időpontot és a választott témát a zoopedagógussal.



Zoológiai vetélkedő

Általános iskolák által hirdetett tanulmányi versenyek állatkerti feladatainak megszerkesztésében is segítünk. Feladataink ismeretanyaga kapcsolódik az iskolai tananyaghoz és segíti a résztvevők önálló ismeretszerzését.



„Jeles napok” az Állatkertben

Március 22. Víz világnapja
Április 22. Föld napja           
Május 10. Madarak és fák napja
Június 5. Környezetvédelmi világnap
Október 4. Állatok világnapja 

Az érdeklődőket zoopedagógus által összeállított programok várják (Akadályversenyeket, feladatlapos vetélkedőket igény szerint, akár az iskola valamennyi tanulója számára tudunk szervezni.)


Szünidei délelőtt az állatkertben

Az őszi és a tavaszi szünetben érdekes foglalkozásokra várjuk az állatkerti kalandokra vágyó gyerekeket. Hétfőtől péntekig 9 órától 12 óráig minden nap más program fogadja az érkezőket.


Nyári zoo-tábor

Különleges élményben lehet része a jelentkezőknek hiszen megismerhetik az állatkert életének számtalan titkát, beleshetnek a kulisszák mögé és testközelből tanulmányozhatják az állatok viselkedését. Megismerhetik gyakorlati példákon keresztül a nemzetközi védelem alatt álló fajok mentési programját, takarmányozással kapcsolatos ismereteket szerezhetnek. Természetismereti játékok és kézműves foglalkozások egészítik ki a programokat.


Középiskolások számára:

 

  • Udvarlás, párválasztás

-          Párválasztás: - a vizuális és a kémiai jelzések szerepe a párválasztásban

-          A nászviselkedés jelentősége

 

  • Táplálkozás, zsákmányszerzés (Hogyan és mivel táplálkoznak az állatok?)

-          Felismerés, felderítés, megközelítés, birtokbavétel

-          Élőhely – a táplálék mennyisége és eloszlása – testnagyság – a territórium mérete – társas szerveződés

-          Az optimális revírnagyság (energiaszükséglet, energia ráfordítás, pihenő idő)

 

  • Menekülés, védekezés, behódolás és álcázás

-          Támadás és agresszió

-          Harc:- a létért

-  a zsákmány megszerzéséért

-  a nőstények birtoklásáért

-  a territórium védelméért

-  dominancia harc a csoporton belül

-          Harcolni vagy elvándorolni? – információcsere (a szándékokról és a testi erőről)

-          Az állatok harci „fegyvertára”

-          Védekezés (búvó- illetve lakóhely készítés)

-          Mimikri: - A kültakaró adaptációja (kontúrfeloldás)

 

  • Ökológia és alkalmazkodás

-          Kültakaró

-          Testfelépítés

-          Táplálékkeresés

-          Csapatképződés

-          A vetélytársak leküzdése

-          Mutáció – földrajzi izoláció – szelekció

-          Magatartás

-          Passzív alkalmazkodás

 

  • Csoportban vagy magányosan?

- A magatartás mozgatói

-          Magányosan élők

-          Csoportosan élők

-          Tartósan együtt élők (csapatok, seregek, rajok, csordák, falkák, hordák)

-          A csoport előnyei és ráfordításai

-          Szociális kapcsolat, rangsor, dominanciaviszony kialakulása

  • Miről és hogyan tájékoztatják egymást az állatok?

A jelzések kialakulása, ökológiája és evolúciója

-          A jelzések: - kémia (feromonok) riasztás és csalogatás

-       akusztikus

-       vizuális

-           váratlan testmozdulat (tetsz halott póz, násztánc)

-          testi jegyek mutogatása (vicsorítás, tollborzolás)

-           élénk színfoltok öltése (tetszelgés, fenyegetés)

-          A mikrobiotóp és a jelzések adásidejének megválasztása

 

  • Barangolás az ösztön körül

-         Ösztönös viselkedés:- az ivadékgondozásban

-    a mozgásban

-    a fajtársak felismerésében

-    a táplálékszerzésben

-          Feltétlen reflex

-          Pótcselekvés

 

  • Miért játszanak az állatok? Az állatok is tanulnak? 

-          Alkalmazkodás a környezethez

-          Imprinting

-          Játékosan tanulni

-          A feltételes reflex és az idomítás

-          A tanult magatartás jellemzői

-          Hazatalálási képesség

-          A felnőtt viselkedéskészlet elemeinek begyakorlása

-          Az alkalmazkodás megtanulása, a csoport összehangolódása

-          A rangsorban elfoglalt hely kialakulása

-          Szociális tanulás

-          A társas kötelékek erősítése

 

Természetesen kérhető foglalkozás olyan témában is, amely az előzőekben nem szerepel.

Jelentkezés: Legalább egy héttel a látogatást megelőzően kérjük az időpontot egyeztetni a zoopedagógussal.

 


Oroszlán