A tematikus zoopedagógiai foglalkozások átmenetileg nem elérhetõk, így a lenti információk csupán tájékoztató jellegûek. Köszönjük megértésüket.
Tematikus foglalkozások a környezetismeret, természetismeret és biológiai ismeretek jegyében a Debreceni Állatkertben:
Foglalkozásaink a Nemzeti Alaptanterv és az Óvodai nevelés országos alapprogramjának követelményeihez igazodnak, azokat kiegészítve, illetve a könnyebb megértéshez hozzájárulva közvetlen szemléltetõként, állatokkal együttmûködve.
A csoportok a választott témákban kidolgozott állatkerti foglalkozásokon vehetnek részt szakképzett zoopedagógus vezetéssel és sajátíthatnak el komoly ismeretanyagot a kooperatív-interaktív tanulási technikákra építve.
Ajánlataink:
Óvodások számára
· Mesébõl elõlépõ állataink
Hogyan élnek a természetben? Mit szeretnek, mi jellemzi õket?
• Hogyan készülnek az állatok a télre?
Menni vagy maradni? Téli álom vagy gyûjtögetés?
• Kölykök és fiókák
Mivel telnek a kicsinyek hétköznapjai? Mivel játszanak, hogyan és mit tanulnak? Hogyan gondoskodnak róluk a felnõttek?
• Látom, hallom, tapintom – Érzékelõ túra az állatkertben
Hogyan látnak az állatok? Miért hallatják hangjukat? Melyik állat milyen hangot ad ki? Mi a szerepe az állatok életében a szagoknak és a tapintásnak?
• Izgõ-mozgó állatvilág – Az állatok mozgásának megfigyelése
Mivel és hogyan mozognak az állatok?
• „Terülj, terülj asztalkám”, avagy mit esznek az állatkert lakói
Mit, mennyit és hogyan kapnak enni az állatok?
• Háziállataink közelrõl – Állatok a házkörül
Háziállat, vadállat. A háziállatok haszna. Etetésük, gondozásuk.
• Szõrõs, tollas, pikkelyes – az állatok „ruhájának” megfigyelése
Miért más a színezetük és a mintázatuk? Mikor és miért öltenek új ruhát? Mit üzennek külsejükkel egymásnak az állatok?
• Tollas társaink – a madarak
Mirõl ismerjük fel õket? Mivel táplálkoznak? Hogyan udvarolnak?
Hogyan nevelik fiókáikat?
• Téli madáretetés és madárvédelem
Odúk és etetõk – kik és mire használják?
Milyen madarakról gondoskodhatunk télen? Mikor és mivel etethetjük madarainkat?
• Szõrös, négylábú barátaink az emlõsök
Mirõl ismerjük fel õket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik kicsinyeiket?
NyomoZOO – Kalandos nap az állatkertben
A program 9 órától 15 óráig valósul meg az állatkert területén. Délelõtt és délután együtt nyomozunk az állatkerti állatok életének titkait kutatva ezt követõen közösen alkotunk természetes anyagokból.
Az elvarázsolt erdõ titkai - Állatkerti „erdei óvoda”
Mirõl mesélnek az állatkert lakói?
A program szorgalmi idõszakban (szeptember 1. és június 15. között) 9 órától 15 óráig valósul meg az állatkert területén. Az itt töltött napok számát a programon résztvevõ csoportok határozzák meg. Délelõtt és délután együtt ismerjük meg az elvarázsolt erdõ lakóinak titkait, ezt követõen közösen alkotunk természetes anyagokból. A foglalkozások a csoporttal érkezõ pedagógusokkal együtt kapnak megvalósulást.
Alsó tagozatosok számára
• Idõ és ritmus a természetben (Évszakok és napszakok)
Hogyan alkalmazkodnak az évszakok és napszakok változásához az állatok?
• Bemutatkoznak az emlõsök
Mirõl ismerjük fel õket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik kicsinyeiket?
• Hazánk élõvilága: - Magyarország madarai és védelmük
Mirõl ismerjük fel õket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik fiókáikat?
· Odúk és etetõk – kik és mire használják?
Milyen madarakról gondoskodhatunk télen?
Mikor és mivel etethetjük madarainkat?
· Állatok vízben és vízparton
Mirõl ismerjük fel õket? Mivel táplálkoznak? Mit kell tudni róluk?
· Halak és hüllõk
Mirõl ismerjük fel õket? Mivel táplálkoznak? Mit kell tudni róluk?
• Hogyan gondozzuk és szeressük kedvenc állatainkat?
Állatok otthoni tartásának feltételei. Kisállatok elhelyezése, gondozása. A felelõs állattartás szabályai.
• Állatok a ház körül
Háziállat, vadállat. A háziállatok haszna. Etetésük, gondozásuk.
• Vadon élõ állatok
Fejezetek az állatok életébõl:
- Mivel táplálkoznak az állatok?
Az állatkerti konyha titkai - Mit, mennyit és hogyan kapnak enni az állatok?
- Kölykök és fiókák
Mivel telnek a kicsinyek hétköznapjai? Hogyan gondoskodnak róluk a szüleik?
- Mi védi az állatok testét?
Miért más a színezetük és a mintázatuk? Mikor és miért öltenek új ruhát? Mit üzennek külsejükkel egymásnak az állatok?
- Hogyan mozognak az állatok?
Evezve, ugrálva, futva, lopakodva, repülve vagy az ágak közt lengve közlekedõ állatok.
- Az ember hatása az állatok életére – Állatok végveszélyben
- Hogyan viselkednek az állatok?
(játék, tanulás, aktivitás, utódgondozás, vonulás, téli álom)
• Színek és formák a természetben - A testfelépítés és a kültakaró megfigyelése, rajzolása
• Tájékozódás a térképen – Játékos tájékozódási feladványok az állatkerti kifutók között
A foglalkozások tematikája megbeszélés szerint történik, egyénileg is megszabható.
A foglalkozásokra legalább egy héttel a látogatást megelõzõen az idõpontot és a választott témát a zoopedagógussal egyeztetni kell.
Elérhetõségek:
+36303555370
„Jeles napok” az Állatkertben
Különbözõ környezetvédelmi jeles napokra épülve tematikus foglalkozás igényelhetõ az adott jeles nap hetén. A foglalkozás idõtartama 1 óra, mely igény szerint bõvíthetõ.
Március 22. - Víz világnapja
Április 22. - Föld napja
Május 10. - Madarak és fák napja
Június 5. - Környezetvédelmi világnap
Szeptember 19. – Nemzetközi vörös macskamedve nap
Október 4. - Állatok világnapja
Az érdeklõdõket zoopedagógus által összeállított programok várják. Akadályversenyeket, feladatlapos vetélkedõket igény szerint, akár az iskola valamennyi tanulója számára módunkban áll szervezni.
Szünidei délelõtt az állatkertben
Az õszi és a tavaszi szünetben érdekes foglalkozásokra várjuk az állatkerti kalandokra vágyó gyerekeket. Hétfõtõl péntekig 9 órától 12 óráig minden nap más, állati és növényi tematikára épülõ programok, kézmûves foglalkozások, kvízek, vetélkedõk és különleges feladványok fogadják az érkezõket.
Zoológiai szaktábor
Különleges élményben lehet része a jelentkezõknek, hiszen megismerhetik az állatkert életének számtalan titkát, beleshetnek a kulisszák mögé és testközelbõl tanulmányozhatják az állatok viselkedését. Megismerhetik gyakorlati példákon keresztül a nemzetközi védelem alatt álló fajok mentési programját, takarmányozással kapcsolatos ismereteket szerezhetnek. Természetismereti játékok és kézmûves foglalkozások egészítik ki a programokat.
Felsõ tagozatosok számára
Tematikus foglalkozások:
• Hazai tájak élõvilága:
Magyarország madarai és madárvédelem
Mirõl ismerjük fel õket? Mivel táplálkoznak? Hogyan nevelik fiókáikat?
Odúk és etetõk – kik és mire használják?
Milyen madarakról gondoskodhatunk télen? Mikor és mivel etethetjük madarainkat?
• Hogyan gondozzuk és szeressük kedvenc állatainkat?
Akváriumok és terráriumok lakói
Madarak a kalitkában
Állatok otthoni tartásának feltételei. Kisállatok elhelyezése, gondozása. A felelõs állattartás szabályai.
• Távoli tájak élõvilága:
A trópusok élõvilága
Képzeletbeli dzsungeltúránkon megismerkedünk az esõerdõk jellemzõivel, élõvilágával. Sétánk során találkozunk többek között: kétujjú lajhárral, kapucinus majommal, dél-amerikai tapírral, gyûrûsfarkú makival és fehérkezû gibbonnal.
A szavannák életközössége
Az afrikai szavannák jellemzõi, növény és állatvilága. A nílusi vízilovak, az oroszlánok, a zsiráfok és az antilopok hazájának titkait kutatjuk sétánk során.
• Barangolás az állatvilágban:
- Ázsia állatvilága
- Afrika vadvilága
- Közép- és Dél-Amerikában élõ állatok
- Ausztrália különleges állatai
• Állatok végveszélyben
-Veszélyeztetett állatok világszerte – Az ember hatása a bioszférára
• Rendszerezés:
A világ összetett szemmel – A rovarok
A vizek lakói – A halak élõvilága
Pajzsok, páncélok, pikkelyek – A hüllõk világa
A levegõ urai – A madarak
Az emlõsök osztálya
• Táplálkozás és zsákmányszerzés
Mit, mennyit és hogyan kapnak enni az állatok?
• Az állatok és mi:
- Hogyan mozognak az állatok?
Evezve, ugrálva, futva, lopakodva, repülve vagy az ágak közt lengve közlekedõ állatok.
- Változatos kültakaróban
Miért más a színezetük és a mintázatuk? Mikor és miért öltenek új ruhát? Mit üzennek külsejükkel egymásnak az állatok?
- Hogyan tájékozódnak az állatok?
Hogyan jutnak el a vándorló madarak melegebb éghajlatra és hogyan találnak vissza? Hogy találják meg a vizet a sivatag lakói?
- Kölykök és fiókák hétköznapjai
Mivel telnek a kicsinyek hétköznapjai? Mivel játszanak, hogyan és mit tanulnak? Hogyan gondoskodnak róluk a felnõttek?
• Színek és formák a természetben - A testfelépítés és a kültakaró megfigyelése, rajzolása
• Bemutatjuk kedvenc állatkerti állatunkat – Leírás készítése állatokról
A foglalkozások tematikája megbeszélés szerint történik, egyénileg is megszabható.
A foglalkozásokra legalább egy héttel a látogatást megelõzõen az idõpontot és a választott témát a zoopedagógussal egyeztetni kell.
Elérhetõségek:
+36303555370
„Jeles napok” az Állatkertben
Március 22. Víz világnapja
Április 22. Föld napja
Május 10. Madarak és fák napja
Június 5. Környezetvédelmi világnap
Szeptember 19. – Nemzetközi vörös macskamedve nap
Október 4. - Állatok világnapja
Az érdeklõdõket zoopedagógus által összeállított programok várják. Akadályversenyeket, feladatlapos vetélkedõket igény szerint, akár az iskola valamennyi tanulója számára módunkban áll szervezni.
Szünidei délután az állatkertben
Az õszi és a tavaszi szünetben érdekes foglalkozásokra várják az állatkerti kalandokra vágyó gyerekeket. Hétfõtõl péntekig 13 órától 16 óráig minden nap más, állati és növényi tematikára épülõ programok, kézmûves foglalkozások, kvízek, vetélkedõk és különleges feladványok fogadják az érkezõket.
Zoológiai szaktábor
Különleges élményben lehet része a jelentkezõknek, hiszen megismerhetik az állatkert életének számtalan titkát, beleshetnek a kulisszák mögé és testközelbõl tanulmányozhatják az állatok viselkedését. Megismerhetik gyakorlati példákon keresztül a nemzetközi védelem alatt álló fajok mentési programját, takarmányozással kapcsolatos ismereteket szerezhetnek. Természetismereti játékok és kézmûves foglalkozások egészítik ki a programokat.
Középiskolások számára:
· Udvarlás, párválasztás
- Párválasztás: - a vizuális és a kémiai jelzések szerepe a párválasztásban
- A nászviselkedés mikéntje és jelentõsége
· Táplálkozás, zsákmányszerzés
- Felismerés, felderítés, megközelítés, birtokbavétel
- Élõhely – a táplálék mennyisége és eloszlása; testnagyság – a territórium mérete – társas szervezõdés
- Az optimális revírnagyság (energiaszükséglet, energia ráfordítás, pihenõ idõ)
· Menekülés, védekezés, behódolás és álcázás
- Támadás és agresszió
- Harc: - a létért; a zsákmány megszerzéséért; a nõstények birtoklásáért; a territórium védelméért; dominancia harc a csoporton belül
- Az állatok harci „fegyvertára”
- Védekezés (búvó, - és lakóhely készítés)
- Mimikri: - A kültakaró adaptációja (kontúrfeloldás)
· Ökológia és alkalmazkodás
- Kültakaró
- Testfelépítés
- Táplálékkeresés
- Csapatképzõdés
- A vetélytársak leküzdése
- Mutáció – földrajzi izoláció – szelekció
- Magatartás
· Csoportban vagy magányosan?
- A magatartás mozgatói
- Magányosan élõk
- Csoportosan élõk
- Tartósan együtt élõk (csapatok, seregek, rajok, csordák, falkák, hordák)
- Szociális kapcsolat, rangsor, dominanciaviszony kialakulása
· Kommunikáció
- Mirõl és hogyan tájékoztatják egymást az állatok?
- A jelzések kialakulása, ökológiája és evolúciója, változatai
- A jelzések kémiája (feromonok) riasztás és csalogatás
- Élénk színbe bújva (tetszelgés, fenyegetés)
- A mikrobiotóp és a jelzések adásidejének megválasztása
Barangolás az ösztön körül
· Etológia
- az ivadékgondozásban; a mozgásban; a fajtársak felismerésében; a táplálékszerzésben
- Miért játszanak az állatok? Az állatok is tanulnak?
- Alkalmazkodás a környezethez
- Imprinting
- Játékosan tanulni
- A feltételes reflex és az állatkerti trénineg
- A tanult magatartás jellemzõi
- A felnõtt viselkedéskészlet elemeinek begyakorlása
- Az alkalmazkodás megtanulása, a csoport összehangolódása
- A rangsorban elfoglalt hely kialakulása
- Szociális tanulás
A foglalkozások tematikája megbeszélés szerint történik, egyénileg is megszabható.
A foglalkozásokra legalább egy héttel a látogatást megelõzõen az idõpontot és a választott témát a zoopedagógussal egyeztetni kell.
Elérhetõségek:
+36303555370